Ahl/ januar 15, 2019/ Uncategorized

Content marketing kan tiltrække tusindvis af potentielle kunder. Et af de bedste eksempler kan være Dollar Shave Clubs 2012 virale video. Det hjalp virksomheden til at vokse og blive solgt til 1 mia. Dollar fra Unilever i 2016.

Desværre kan markedsføringsprojekter være dyre og nogle gange uproduktive.

Problemet er, at selv en simpel video kan koste flere tusind at producere – uden garanti for succes. En interaktiv app kan tage nogle måneder at udvikle sig. Heller ingen garanti.

Du kan tage den risiko, og smide tusindvis kroner på en video eller lignende contentprojekt, og håber på det bedste. Eller du kan lade dine store marketingprojekter vokse – plantning af contetfrø og opmærksomhed på, hvilke der vokser. Husk at skabe KPI som kan lede dig på den rette kurs.

Store projekter

Hvis din virksomhed bruger contentmarkedsføring, bør den producere planlagt content til distribution på tværs af flere kanaler. Dette kan f.eks. være en artikel hver uge.

Husk det er vigtig mindst en gang om året at virksomheden vurdere langformet skriftligt content, en contentdrevet mobilapp eller et stort videoprojekt.

Her er et eksempel. En landbrugsforhandler sælger mange hegnmaterialer. Men det viste sig, at kunderne ofte kommer tilbage til butikken for at færdiggøre et hegnprojekt eller returnere ubrugte materialer. Problemet var, at kunderne ikke kunne estimere antallet af materialer.

Detailhandleren antog, at der kunne producere en app, der brugte GPS og produktinformation til at hjælpe. Kunderne kunne installere appen, vælge hegnmaterialerne og derefter gå på hegnlinjen, mens de holder deres mobile enhed eller marker hegnlinjen på et kort.

Udvikling af denne app ville være et stort projekt, der krævede research, contentindsamling og oprettelse samt softwareudvikling. Hvis virksomheden besluttede at gøre det, ville det også komme med en opportunity cost. Alle virksomheder har et investeringscap for projekter og derfor må man vælge sine projekter

I sidste ende besluttede virksomheden for at teste ideen, i stedet for at komme videre med appen. Først skridt var at lave en lille brochure, der forklarede hvordan man estimerede hegnprojekter. Virksomheden begyndte derefter at måle, hvordan brochuren berørte produkt returnerer.

Brochuren var et contentfrø, der en dag kunne vokse til en app.

KPI

Dyrkning af content marketing ideer er lidt som at dyrke en plante i en have eller på en gård. Foto: Francesco Gallarotti.

Vær forbedret

Dyrkning af ideer starter, inden frøene plantes. For eksempel kan landmænd og gartnere teste jorden for dets pH-niveau (som beskriver, hvor sur eller alkalisk det er) og hvor meget kalk eller fosfor der er til stede. De kan tilføje kompost og andre materialer for at opveje dette.

Tilsvarende, for at dyrke store content marketing projekter, test simple, billige ideer. Overvej tre testområder.

  • Business blog. Ved konsekvent at udgive content på en blog lader du din virksomhed opbygge et publikum.
  • SoMe. Interagere med følgere og fans af virksomhedens sociale medier profiler hjælper dig med at forstå dine kunder. Du kan også bruge sociale medier publikum til at dyrke indhold ideer.
  • Online grupper og community. Reddit og Facebook Grupper giver din virksomhed mulighed for at interagere med et publikum omkring emner. Du kan blive en aktiv bidragyder, dele ideer, kommentere og generelt gøre gruppen bedre.
KPI

Opbygge et publikum til at dyrke store content marketing projekter.

Før vi samler content ideer til store projekter skal vi vide, hvilke der faktisk voksede. For at gøre dette skal vi spore, hvor godt vores content performer. Her er flere mulige KPIer.

  • Email subskription.
  • Lead konverteringer.
  • Salgskonverteringer.
  • Impressions.
  • Kommentarer, likes og shares (engagement).
  • SEP, Search Engine Performation
  • Trafik.

Plante frø

Plantning starter med planlægning. En landmand beslutter hvilke afgrøder der vil blive placeret på en bestemt mark. Når alt er klar, planter han frøene.

Start med emneklynger. Udvikle en redaktionel mission statement. Indsæt content ideer på en redaktionskalender.

Så start plantningen. Udgiv blogindlæg. Bidrag til Facebook Grupper og Subreddits. Hvert content udgivet indholder et frø plantet og voksende.

Tend Fields

Vanding og ukrudt er vigtige for vækstprocessen. Landmænd bruger ofte massive sprinklersystemer til at hjælpe frø til at vokse. De vil typisk sprøjte for ukrudt og skadedyr, for at sikre, at deres frø har den bedste mulighed for vækst. Når det kommer til at fremme og distribuere content, tænk på redigering som vanding og forbedring af content som ukrudt.

For eksempel, offentliggøre en artikel på din blog og del den på Facebook, Instagram og Reddit. Næv det i en Facebook-gruppe. Du kan endda inkludere det i et nyhedsbrev. I hvert tilfælde giver du dit content mulighed for at vokse. Hvis du får et forslag til, hvordan du kan forbedrer, skal du ændre artiklen. Et blogindlæg behøver ikke at være et statisk dokument.

Harvest Ideas

Endelig høster landmænd og gartnere planterne, når de er vokset. For dit firma høster du de mest produktive content ideer og brug dem som fundament til store marketingprojekter. Det sidste trin starter med at vide, hvad er dine slut KPIer. Skal det reducere returrate? Forøg konverteringer? Boost salg? Hav et klart og målbart mål. For eksempel, hvis dit store projekt er beregnet til at øge salget, skal du kigge efter content ideer, der har bidraget mest til salget. Hvis målet er at øge e-mail subskriptions, skal du finde de dele af content, der genererer flest tilmeldinger.

Share this Post