Ahl/ januar 15, 2019/ Uncategorized

Det er på tide at gennemføre en årlig analyse for at forstå 2018 bedre. Her er nogle grundlæggende KPIer til at analysere, for at se, hvad der fungerede og hvad der ikke gjorde.

Salg

  • Samlet salg. Første skridt kontakt din CFO eller brug din datahub. Sæt et filter på fra den 1/1-2018 til 31/12-2018. Du har helt sikkert databaser, hvor dette nemt kan findes.
  • Vækst efter produkt eller produkttype. Dette vil fortælle dig, hvilke produkter der bliver mere populære og hvilke produkter der kæmper.
  • Kundesegmenter. Afhængigt af din virksomhed kan du analysere kunder efter geografisk område, alder, køn og så videre. Dette vil hjælpe med at identificere segmenter til kommende marketingindsatser. Det hjælper dig også til at forstå hvem dine kunder er.

Profit

  • Samlet overskud. Beregne væksten i forhold til året som beskrevet i “Samlet salg” ovenfor.
  • Overskudsgrad pr. Produkt. Beregning af din fortjenstmargen pr. Produkt er afgørende. Det er vigtigt. Du bliver nød til at forstå hvordan dine produkter klar sig. Afhængig af virksomheden kan margenerne være ens på tværs af alle produkter, eller meget anderledes.

Marketing

  • Marketing udgifter. Hvad har du af marketingomkostninger og er de steget eller faldet? At vide dette, vil hjælpe dig med dit 2019 budget. Hvis f.eks. Prisen pr. Klik for Google-annoncer stiger, skal dit nuværende årlige budget afspejle de forhøjede omkostninger – eller pengene omdirigeres til andre marketingkanaler.
  • Top marketing kanaler. Dette er en vigtig metrisk. Hvilke kanaler genererede mest trafik eller kundeemner? Hvilket havde den bedste konverteringsfrekvens? Og hvilke producerede de fleste overskud?

Engagement

  • Sociale medier. Det kan f.eks. være det samlede antal likes på Instagram, antallet retweets på Twitter, og antallet af shares på Facebook. Dette vil hjælpe med at identificere vigtige emner og kanaler. Du gennemgå sikkert allerede dine sociale medier pr. Uge eller månedligt. Men at se på det for hele året kan give større billede.
  • Populære sider og blogindlæg. Kig på dine mest populære blogindlæg og websider, det kan hjælpe med at ligge fundamentet for din contentstrategi for 2019. Du kan identificere tendenser, for hvilke content hjælper dig.
  • Populære produkter. Hvad var dine fem bedste produkter i 2018 med hensyn til salg og fortjeneste? Hvor de er de samme som i de foregående år? Skifter forbrugerpræferencer?

Email List

  • Vækst. Hvor mange nye e-mail-abonnenter blev tilføjet i 2018? Hvordan sammenlignes det med 2017?
  • Unsubscribes. Hvad var e-mail unsubscribe raten i 2018? Hvis raten øges, skal du ændre hyppigheden af e-mails eller content? Hvad har du haft succes med
  • Bounce. Hvis e-mail bounceraten er steget i 2018, er din liste muligvis forældet. Hvis antallet af nye abonnenter ikke dækker antallet af afmeldinger, skal du tænke en ny e-mail strategi for 2019.

Andet

  • Konkurrenter. Benchmark din virksomheds aktiviteter til dine konkurrenter. For eksempel sender du e-mails hver uge, mens de sender to gange om ugen? Fik de flere Instagram følgere? Forbedret de deres webtrafik, mens din blev bounced? Hvilke produkter fremmer de mest? Hvad var deres Black Friday og Cyber ​​Monday salg taktik? Alt dette kan hjælpe med at identificere tendenser og succesfulde strategier uden at skulle teste dem.
  • Manglende data. Mens du gennemfører en årsafslutning, så vil du opdage huller i dine data og KPIer. Det kan f.eks. Omfatte kundens husstandsindkomst, som er nøglen til segmentering. Eller mangler data fra marketingkanaler til at bestemme deres KPIer. Måske har du dobbelt data i din database. Løs disse mangler nu for at forbedre det nuværende års analyse. Du kan erhverve tredjepartsdata som køn, husstandsindkomst osv. Få de manglende markedsføringsdata fra partnere og kanaler. Rens din kundedatabase nu.

2019 budgetter

  • Tidligere budgetter. Var 2018 budget mødt? Stiger omkostningerne i 2019? Disse faktorer og mere har indflydelse på dette årets budget.
  • Detaljerede marketing budget. Opsæt rentable versus ulønnede kanaler. Tilføj stigninger i omkostninger som følge af inflation, konkurrence og test.
  • Salgsfremskrivninger. For nogen virksomheder kan det betyde at se ud over 2019.
Share this Post