Ahl/ januar 5, 2019/ Ads, E-Commerce, Google, Konvertering

Google Shopping-annoncer er en vigtig ecommerce indstilling. Forbrugerne er vant til at se dem på søgeresultatsider. Men hvordan får du din Shopping-annonce til at skille sig ud?

Hvis du kunne tilpasse tilbud på din liste, som dette eksempel fra Bowflex, nedenfor? Bowflex’s Max Trainer M6 og Max Trainer M8 har blå “Special offer” links. Når du klikker, vises tilbuddet som en popup. Det er en god måde at adskille dig fra de typiske elementer: produktnavn, pris, mærke og billede.

Google Shopping

Bowflex Max Trainer M6 og Max Trainer M8-fortegnelser har blå “Special offer” -link. Når du har klikket, vises tilbuddet som en popup. Klik på billedet for at forstørre.

Få adgang?

Adgang til salgsannoncer er ikke som standard. Du skal bede om adgang ved at udfylde en formular. Formularen forudsætter, at du har tilknyttet din Google Ads-konto til Merchant Center. Når du er godkendt, sender Google dig e-mail, og du får et nyt link i dit Google Merchant Center-dashboard.

Adgangsformularen siger, at det tager en til to arbejdsdage. Men regner ikke med dette. Jeg har sendt formularen og tog tre uger.

Opsætning af kampagne

Det nye link vil være i den venstre navigationbar på dit Google Merchant Center dashboard.

Google Shopping

Når du en gang er godkendt, vises der et nyt link kaldet “Kampagner” i dit Google Merchant Center dashboard.

Klik på “Promotions” åbner en opsætningsguide. Det første skridt er at vælge dit land og sprog. (Kun seks lande er opført: USA, Australien, Storbritannien, Indien, Frankrig og Tyskland. Det burde dog forventes at der vil komme flere hurtigt)

Google Shopping

Det første skridt i opsætningsguiden at identificere dit land og sprog. Klik på billedet for at forstørre.

Vælg derefter den type af promotion, du vil oprette. Indstillingerne er:

  • Rabat i kr.. Jeg foretrækker  at bruge “beløbet”, fordi kunderne normalt er gode til at håndtere kontante rabatter – som f.eks. “Spar 50 kr. ” – i stedet for 25 % rabat.
  • Procent tvinger “procentvis” beregninger for forbrugerne. De fleste vil ikke gøre dette i min erfaring.
  • Gratis gave. Undgå gimmicky gave tilbud. De vil miste dine kunder.
  • Gratis fragt. Det er ikke meget af en kampagne, det er forventet idag.
Google Shopping

Indstillingerne for kampagnetyper er: “Beløb,” “%”, “Gratis gave” og “Gratis fragt” Klik på billedet for at forstørre.

Det næste skridt er at specificere detaljerne i kampagnen. Eksemplet nedenfor er på 20 procent rabat. Bemærk, at Google tillader et minimum køb.

Google Shopping

Denne kampagne er på 20 procent rabat. Bemærk, at Google tillader et minimum køb. Klik på billedet for at forstørre.

Dernæst, giv din promoveringen et navn og et “Promotion ID”. Vær specifik for at hjælpe med at huske, hvad du promoverer. Derefter tildele hvilke produkter du ønsker skal være gældende for din promotion. Du kan anvende produkter baseret på “Varenummer”, “Produkttype”, “” Brand “og” Varegruppe-id. “Anvend mere end én attribut, hvis det er nødvendigt.

Google Shopping

Tildel et navn og et “Promotion ID.” Vær specifik for at hjælpe dig med at huske, hvad du promoverer. Definer derefter hvilke produkter din promotion skal gælde for. Klik på billedet for at forstørre.

Til sidst skal du tilføje en promo kode. Indstil datoen for din kampagne. Den vil udløbe automatisk.

Google Shopping

Tilføj en promo kode og indstil datoperioden. Klik på billedet for at forstørre.

Tryk på Gem-knap, og du erklar. Dine kampagner skulle nu fremstå i Google Merchant Center.

Google Shopping

Når du er oprettet, bør dine kampagner være angivet i Google Merchant Center. Klik på billedet for at forstørre.

I starten kan status for en promotion findes under”review.” Google godkender normalt disse hurtigt. Men Google siger så meget og gør så meget. Planlæg frem og sæt den op 3-4 dage før starttid.. Når godkendelsen er godkendt i Merchant Center, vil kampagnen køre efter din tidsplan, som du har lavet.

Tre forbedringer som ønskes

Kampagne promotion er nyt. Der er dog tre forbedringer, som jeg gerne vil se og forventer kommer. Den første er rapportering. Der er ikke nogen. Så selvom det er nyttigt at have det blå link på en Shopping-annonce, kan du ikke spore, hvor mange klik den har modtaget. Du skal have en unik, sporbar promo kode, hvis du ønsker analytics data.

For det andet har vi brug for bedre dokumentation fra Google. Der er en vejledning, “About Merchant Promotions implementation“, men den er først og fremmest skrevet for at hjælpe udviklere med at indlæsefeeds sammen. Dem giver ikke nok skærmbilleder eller billeder til ikke-udviklere.

Endelig skal den nye funktion være en del Google Ads-grænsefladen. Der er allerede en promoveringsudvidelse for tekstannoncer. Den funktion ligner meget denne nye shoppingannoncefunktion. At placere den nye funktion i Google Ads ville gøre det nemmere for annoncører.

Share this Post