Ahl/ januar 2, 2019/ Analytics, E-Commerce, Google


Site search er uden tvivl et af de vigtigste område når det gælder User experience. B2B er ofte komplekse; købere har ikke tid til at jage efter produkter.

I dette indlæg vil jeg tilbyde et par praktiske tiltag til forbedring af Site search på dit Ecommerce site – B2B og B2C.

Der er typisk tre muligheder for købere at finde produkter på et Ecommerce site.

  • Keyword search, når en kunde bruger søgefeltet for at finde produkter. Søgeord kan være alt fra vilkår til produkter eller kategorier til specifikke varenumre – UPC, MPN, EAN, internt, konkurrencedygtigt og branchespecifik.
  • Category browsing finder sted, når brugerne vælger en kategori for at finde de varer, de søger i underkategorier.
  • Faceted search er, når brugerne finjusterer deres søgning ved at indsnævre resultaterne via filtre, såsom størrelse, farve, længde og brand.

6 måder at forbedre

Flere faktorer påvirker, om købere nemt kan finde produkter via site search. Sæt fokus på disse seks elementer for at gøre det nemmere.

  • Synonyms og substitute terms. Brugere vil søge efter de samme emner på forskellige måder. For eksempel kan et par handsker være “handsker,” “arbejdshandsker” eller “læderhandsker.”
  • Abbreviations og industry terms. Hver industri har sin egen terminologi. Jeg arbejder i industrien og du arbejder i en anden. Jeg ser mange søgninger, der indeholder slang, hvilket kan føre til en nulresultatside eller forkert resultater.
  • Misspellings. Brugere vil staveord forkert som de søger. Det er op til os at bestemme, hvor tolerant site search skal være med stavefejl. “Edit distance” bestemmer, hvor mange bogstaver i et ord kan erstattes af andre bogstaver for at bestemme søgeresultater. Med en “edit distance” på 2 kunne “book” vises i resultaterne for søgeordet “back”. Dette scenario ville øge antallet af resultater og reducere relevansen.
  • Predictive search. Denne funktion hjælper brugerne med at spare tid ved at foreslå produkter og kategorier i realtid baseret på de søgeord, de søger efter.
  • Type-ahead. Dette vil vise auto forslag til søgeordssætninger, der indtastes i en søgefelt. Det reducerer den krævede typing af brugere og hjælper dem også med at forstå, hvad andre brugere søger efter.
  • Product taxonomy. Dette er systemet er til at klassificere og organisere produkter på et Ecommerce site. Det bliver mere komplekst, da antallet af varer stiger. Gennemse en kategori søgning eller se på breadcrumbs på en produktside for at se en produkt taxonomi.

Saml en plan

Check den aktuelle tilstand for dit site search. Find de data, du har brug for til at identificere områder til forbedring af webstedssøgning. Site Search rapporter kan findes i Google Analytics. De er nemme at oprette og vil give nyttige oplysninger, såsom antallet af søgninger, søgeord og effektiviteten af ​​resultaterne.

For eksempel kan flere søgninger indikere, at brugerne ikke nemt finder det de leder efter, men er villige til at forblive engagerede. Omvendt kan et stort antal søgeexits være mere alvorlige: Brugere kunne søge efter noget, ikke finde det og forlade dit websted.

Forstå teknologien. Lær det grundlæggende i site search – dine kundernes terminologi og hvordan de fungerer. Lær de forskellige typer søgninger og fælles udfordringer. At have en grundlæggende forståelse hjælper med at kommunikere med udviklere og andet teknisk personale.

Derudover lærer du detaljerne om, hvordan din Ecommerce håndterer site search. Platforme vil typisk tilbyde en vis kontrol over site search, enten direkte eller via tredjeparts software. Min erfaring kan små ændringer i søgningen få stor indflydelse på konverteringer – godt og dårligt. Gør trinvise ændringer og test derefter.

Løbende forbedringer. Når du har kendskab til tilstanden af ​​din site search og teknologien, skal du have en plan for at forbedre. Lav korte og langsigtede mål. Sørg for, at du har gode datapoints og den rigtige teknologi. Sørg for, at dine bedst sælgende varer – de øverste 20 procent – er nemme at finde. På lang sigt fokuseres på skalerbarhed.

Share this Post