Ahl/ januar 1, 2019/ Analytics, E-Commerce, Google

Mere end 50 procent af Googles globale søgeresultater kommer fra sit mobile first indeks, ifølge Google.

Denne nyhed er vigtig for dem, der stadig opretholder separate mobil- og desktop-websteder. Det betyder, at cirka halvdelen af ​​de resultater, dine potentielle kunder ser, når de søger på Google, er mobilsider – uanset om det sker fra en stationær computer eller en mobilenhed, og uanset hvor godt desktopversionen af ​​den pågældende side måske er optimeret.

I juli skiftet Google til et mobilt first indeks fremfor den traditionelle metode til indeksering og rangering af desktop-venlige sider. Hvorfor ændringen? I de sidste par år har Google leveret flere søgeresultater til smartphones end til stationære computere. Mobile er fremtiden, og Google er fast besluttet på at belønne virksomheder der tænker det samme.

How to Check

Der er flere metoder til at bestemme, om dit websted er inkluderet i det første mobilindeks.

For det første har Google forpligtet sig til at sende en e-mail-meddelelse til webstedsejere via Search Console, når deres websted skifter til mobilindekset. Dette er kun en grund til at bekræfte dit websted i Google Search Console. (Google er dog bagud med at sende e-mail-meddelelserne, ifølge offentliggjorte rapporter.)

En anden måde at kontrollere er ved at bruge URL-inspektionsværktøjet i den nye version af Search Console. Den giver oplysninger om bestemte webadresser, f.eks. Om siden er indekseret, angivet i sitemap og har et kanonisk tag. Men det viser også sidste gang Google gennemgik webadressen, og hvilken brugeragent der gennemsøgte det. Hvis du ser, at “Googlebot-smartphone” lykkedes at hente siden, er den i mobilindekset.

Den sidste måde til at kontrollere, hvis du ikke vil tilmelde dig til Google Search Console, er at analysere dit websteds serverlogfiler for at søge efter crawling-forekomster af Googlebot-smartphone. Serverlogfiler er dog meget sværere at få adgang til og analysere end at registrere for Search Console.

Mobile

Impact

Målet for Google er at indeks alle websites efter en Mobilefirst indeksering.

For websteder, der ikke giver mobilt alternativ, vil Googlebot-smartphone fortsætte med at gennemgå og indeksere det eneste websted, der kun er stationært. Faktisk blev disse sider indekseret først efter det nye indeks. Imidlertid har websteder, der kun er stationære, en mindre chance for at rangere til mobilsøgere baseret på den dårlige erfaring. Det er indlysende, at en Mobile bruger søger et mobile site

Google flyttede responsive sites til mobilindekset, fordi de giver en lille udfordring. Responsive sites bruger samme kode og content til mobile og stationære brugere, så der er ingen reel ændring i, hvordan webstedet ville rangere.

Det er vigtigt at bemærke, at responsiveness og mobile-friendliness ikke er påkrævet, ifølge Google Webmaster Twitter-kontoen:

”On requirements: Neither mobile-friendliness nor a mobile-responsive layout are requirements for mobile-first indexing. Pages without mobile versions still work on mobile and are usable for indexing. That said, it’s about time to move from desktop-only and embrace mobile :)”

Derefter sagde Google, at det ville tackle de websteder, hvor content er på en m-dot version er det samme som skrivebordet på alle måder, men webadressen. Kun den mobile version af siden bliver indekseret, men desktopsøgere vil fortsat blive serveret den desktopversion af siden. Tilstedeværelsen af nøjagtige, relative canonical tags ville gøre dette ret nemt for Google at dechifrere. Websteder uden nøjagtig mobil tagging kan dog have nogle problemer.

Websites, der udgør en udfordring for Google, vil derfor miste organisk søgetrafik, er dem med forskellige indhold på deres mobil- og desktopversioner. Dette betyder typisk, at mobilwebstedet har mindre indhold. Disse websteder vil blive rangeret baseret på det fulde desktop content. Når Google rangere dem for mobilversioner med mindre indhold, vil contextual relevance, internal link authority og endog antallet af sider, der er tilgængelige for indeks, ændres. Alle vil sandsynligvis medføre problemer med ranking og trafik til dit websted.

What to do? What to do?

Jeg har ikke set over præstations fald fra mobil-første indeksering. Men vi ved ikke, hvor Google er i udrulningsprocessen. Betjening af 50 procent af søgeresultaterne fra mobilindekset er ikke det samme som indeksering af 50 procent af webstederne på internettet. Der er sandsynligvis millioner af websteder, der endnu skal indekseres.

Det er muligt, at de mest udfordrende aspekter af opdateringen er kommende. Hvis det er tilfældet, vil virksomheder med forskellige desktop- og mobilwebsteder være mest påvirket. Oprettelse af et nyt websted er responsive er den nemmeste løsning. Det er ikke den eneste grund til at gøre det, men det er en fremragende fordel at lette det mobilindeks.

I mellemtiden skal virksomheder med forskellige mobil- og desktop-websteder gennemgå indholdet på hver enkelt. Overvej at flytte flere af desktop-indholdet til mobil, så siderne er tættere på matchning. Relevansen og linkmyndigheden vil blive mere ensartet mellem de to versioner, hvilket vil lette performance, når webstedet kommer ind i mobilindekset.

Share this Post